Tips & Tricks om je business een boost te geven tijdens corona
Samen staan we sterk! Door COVID-19 zitten we temidden in een (on)rustige periode en is het belangrijk om elkaar te ondersteunen en van elkaar te leren. Daarom hebben wij een lijstje gemaakt met tips & tricks om je business juist nu actief te houden en een boost te geven! Denk hierbij aan tips omtrent social media, het opzetten en onderhouden van je website/webshop én tools om je business te analyseren. Lees je mee? \
WEBSITE / WEBSHOP: \
\
Ontwikkelen van een huisstijlHeeft jouw website een duidelijke huisstijl? Komen dezelfde kleuren terug op je website, die ook in je logo en communicatie-uitingen te vinden zijn? Een duidelijke huisstijl zorgt voor herkenning bij (nieuwe) klanten en geeft een goed georganiseerd gevoel.\
WebshopMocht je nog geen gebruik maken van een webshop, dan is dit hét moment om dit op te zetten. Door de mogelijkheid te bieden om ook online verkopen te doen vergroot je de kans op verkoop.\
Online huidadvies Door online huidadvies aan te bieden bied je een meerwaarde aan en ga je het gesprek aan met een klant. Hierdoor kun je jezelf als professional onderscheiden. Bied bijvoorbeeld een online adviesgesprek aan, beloon loyaliteit, deel ervaringen uit de salon of zet op andere manieren jouw ervaring online in. Om jouw online huidadvies extra te promoten kun je uitnodigingen hiervoor meesturen met iedere online bestelling of aankoop. \
Online adverteren Bereik een groter publiek door online te adverteren! Target jouw adverenties lokaal, om jouw naamsbekenheid in de regio te vergroten. Consumenten zijn in deze tijd meer bereid om van lokale ondernemers te kopen #supportyourlocals #buylocal \
\
HEB JE GEEN WEBSHOP?\
\
Bestel bij ons en ontvang een kick-back fee Heb je geen webshop? Dan kun je je klanten via onze webshop laten bestellen en de producten bij hen thuis laten bezorgen. In het bestelproces krijgt de klant de mogelijkheid om een salon aan te vinken, waarna jij over die klanten een kick-back fee ontvangt! Het voordeel hieraan is dat jij geen investeringen hoeft te doen, geen inkoop, geen handling en handig gebruik kunt maken van onze tools. \
Bestel voor je klant via onze webshop Bestel via onze webshop en vul bij het afleveradres het adres van jouw klant in, zodat het pakketje gewoon netjes bij hen thuis wordt bezorgd. \
\
SOCIAL MEDIA: \
\
Uitstraling Verplaats je in de rol van de consument en kijk kritisch naar al je social media kanalen. Is je logo goed zichtbaar en zie je je huisstijl terug op social media? Past de content die je plaatst bij jouw salon en gebruik je het kanaal op de juiste manier? Bijvoorbeeld: zijn je Instagram posts fijn om te lezen of zijn ze misschien te lang waardoor mensen snel afhaken?\
Content planning Juist nu is het belangrijk om actief te blijven communiceren zodat je online zichtbaar bent en blijft voor je volgers / klanten. Creëer een content planning voor al je social media kanalen, zodat je overzicht en continuïteit hebt in je posts. Ook creëer je hierdoor overzicht in wat je precies communiceert én kun je scherper op specifieke data inspelen. \
Communiceren is keyHoud je volgers up-to-date en betrokken door relevante informatie te delen, die wellicht niet direct gelinkt is aan de skincare branche. Zijn er bijvoorbeeld nieuwsupdates omtrent de maatregelen? Zijn er mooie (lokale) initiatieven gestart omtrent corona die het delen waard zijn? Deel ze! \
Influencer marketing Ga actief op zoek naar influencers waar je graag mee wil samenwerken en benader hen. Dit is hét moment om samenwerkingen op te zetten, ook met het oog op de toekomst! \
Kortingen en/of winactie Vergroot de kans op een volgende aankoop óf behandeling en geef je volgers iets extra. Deel bijvoorbeeld een kortingscode die ze bij hun volgende aankoop of behandeling kunnen gebruiken, of bied een extraatje aan in de salon wanneer ze nu al een behandeling bij jou inplannen. Dit kun je ook mooi koppelen aan een influencer, door hem/haar de kortingscode te laten delen. Een leuk ideetje voor een winactie kan zijn om je volgers in een video hun skincare routine te laten zien. Zo heb je ook direct leuke content om te delen!\
Voor- en nafoto's Deel voor- en nafoto's om een behandeling of product te promoten! Het werkt effectief wanneer je exact kan aantonen wat mensen kunnen verwachten wanneer ze iets bij jou kopen.\
Video content Video's scoren goed online! Investeer in een videographer om een mooie bedrijfsfilm te laten maken (of wees zelf creatief) en laat je volgers zien hoe professioneel jouw salon is. Tip: maak een algemene video (zonder mondmaskers in beeld), zodat de video ook na de coronaperiode relevant is. \
\
SOCIAL MEDIA - Betrokkenheid creëren \
\
Q&AGa een gesprek aan met je volgers en plaats jezelf in de rol van online skincare-expert. Geef duidelijk aan wanneer het moment is dat je volgers hun prangende vragen kunnen stellen en beantwoord deze op een specifiek moment, zodat ze hiervoor terugkomen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een video te uploaden, of gewoon de antwoorden in je verhaal / stories te plaatsen. \
Instagram Live Instagram Live is een mooie kans om je volgers meer betrokken te maken en te inspireren. Met deze functie creëer je urgentie voor je volgers om op dat moment naar jouw kanaal te gaan en niet een ander moment. Plan bijvoorbeeld een interessant gesprek met iemand waar je volgers iets aan hebben. Denk vooral ook buiten jouw vakgebied, om je volgers te verrassen en te inspireren. Een aantal gesprekspartners of -onderwerpen kunnen zijn:- Iemand die gespecialiseerd is op het gebied van fillers / botox of andere huidverzorging. - Een influencer waarmee je samenwerkt die vertelt over haar favoriete skincare routine. - Een yoga-guru die laat zien hoe je je geest kalm houdt in deze onzekere periode. - Een onderzoeker op het gebied van skincare. \
\
AGENDA: \
\
Plan ver vooruit Denk niet alleen aan deze maand, maar probeer vooral ook vooruit te plannen. Op het moment is er in België een lockdown en is het natuurlijk erg fijn wanneer je agenda volgeboekt staat wanneer je de salondeuren weer mag openen. Annuleer daarom ook geen afspraken, maar probeer deze altijd te verplaatsen. \
Aanbetaling Heb je vooruit gepland? Laat je klant alvast een aanbetaling doen. Zo wordt de behandeling minder snel verplaatst of geannuleerd en heb je financieel wat extra speling.\
\
BEHANDELINGEN: \
\
Last-minute behandelingen Heb je een gaatje vrij op het laatste moment? Laat dit dan direct weten aan je klanten, via social media of een nieuwsbrief. Je kunt het wat interessanter maken door bij last-minute aanmeldingen een kleinigheidje te geven. \
\
BLIJF IN CONTACT MET JOUW KLANTEN:\
\
ReviewsDe beste reclame is mond-tot-mond reclame. Vraag jouw klanten daarom een review achter te laten op de website en beloon ze hiervoor. \
Social Media Vraag je klanten actief om jou te volgen op social media, je nieuwsbrief etc. Ook hiervoor geldt dat een beloning vaak een goede trigger is. \
CadeaubonnenDenk na hoe cadeaeubonnen leuker/interessanter kunnen worden om te kopen. Misschien zit hier ook een leuke beloning aan vast voor de koper? \
EnquêteMaak een enquête om jouw klanten (beter) te leren kennen en geef ze een kleinigheidje bij het invullen hiervan. \
Online opvolgenHeeft iemand iets besteld in jouw webshop? Zoek dan zelf het contact op om te kijken of deze persoon tevreden is met de aanschaf. \
Gift Sets 2019Bel al je klanten die in 2019 een Gift Set hebben gekocht met de vraag of ze opnieuw geïnteresseerd zijn. \
Pop-Up Store Bekijk de mogelijkheden om een pop-up store te organiseren, om zo (ook zonder webshop) producten te kunnen verkopen en contact te onderhouden met je klant. \
Punten- spaarsysteem Beloon loyale / trouwe klanten door ze iets extra aan te bieden door middel van een punten- spaarsysteem. \
Begeleiding via videocall Leg je klanten middels een videocall uit hoe ze thuis een home peeling kunnen doen of geef een huidanalyse a.d.h.v. doorgestuurde foto's. Ondersteuning kan natuurlijk ook middels how-to video's! \
\
\
ORGANISEER ONLINE INTAKES / WORKSHOPS: Houd dit lijstje erbij om goed online huidadvies te kunnen geven: \
\
DE INRICHTING VAN JOUW SALON:\
\
Richt je etalage opnieuw inGa creatief aan de slag en breng je salon in feestelijke sferen of geef het een geheel nieuwe look. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld lege verpakkingen. \
Certificaten Hang je certificaten op in je salon, om jouw professionaliteit te benadrukken. \
Kijk kritischEn dan met name naar hoe jouw producten zijn uitgestald. Staan alle bestsellers op ooghoogte? Verwissel deze indien nodig met minder goed verkochte producten. \
Maak een promotiehoekjeHier kun je alle producten plaatsen voor een actie, zodat de actie in het oog springt.\
\
NIEUWE ONTWIKKELINGEN:\
\
WebinarsVerdiep je in kennis door het volgen van webinars. Denk bijvoorbeeld aan een webinar over het goed inzetten van social media. \
Nieuwe apparatuur Ga op zoek naar nieuwe apparatuur of speciale behandelingen (denk ook aan Youtube). \
SamenwerkenGa samenwerkingen aan met andere ondernemers (cross-marketing). Bekijk welke diensten / producten er goed samengaan met jouw onderneming en versterk elkaar. \
\
FEESTDAGEN:\
\
GeschenkWie vindt het niet leuk om iets kleins te ontvangen tijdens de feestdagen? Bedenk daarom alvast of en wat je wil geven als (kerst)geschenk. Denk aan een leuke actie rondom een behandeling die goed past bij de feestdagen, zoals de O2 Lift. \
\
STOF TOT NADENKEN:\
\
SWOT-analyseSWOT staat voor: Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats. Een analyse van deze vier punten biedt een mooi startpunt voor een nieuwe business-strategie. \
Breng je best- en minst verkochte product in kaart en analyseer waarom dit zo is. Wat zou je hieraan kunnen veranderen? \
Ligt jouw focus bij nieuwe klanten of bij meer verkoop van bestaande klanten? \
Hoeveel van jouw omzet komt d.m.v. verkoop van producten en hoeveel van behandelingen? \
\
\
\
JOUW TO-DO LIJSTJE - heb je hier al aangedacht? \
\
Maak een voorraadtelling-document in Excel. \
Verdiep je in online boekingssysstemen.\
Controleer de IMAGE Skincare store locator of deze volledig up-to-date is en pas eventueel aan via partners.imageskincare.nl. \
Is jouw bedrijfspagina in Google up-to-date? \
Maak een behandelaffiche/formulier waarop je de behandelingen kunt noteren van de klant (productgebruik, aantal minuten etc.).\
Sorteer al jouw foto's en maak een mapje met voor- en nafoto's (vraag je klanten om foto's van hun huid door te sturen). \
Promoot Your Daily Skin Routine en Your Skin Passport. \
Gebruik intranet voor het opfrissen van kennis en/of het updaten van je website/webshop/social media.\
\
\
\
\
EXTRA:\
\
Kijk op Netflix de serie 'Skin Decision'\
België: Vraag een hinderpremie aan bij VLAIO, bij een volledige sluiting.\
\
Dit waren de tips & tricks! Hopelijk heb je wat nieuwe inzichten gekregen om verder over na te denken. Wij ondersteunen je graag in dit proces en zijn er voor je. Als je graag wat meer ondersteuning wil of meer uitleg kun je altijd een video call inplannen met jouw accountmanager. \
\
Wij staan je graag te woord!\
Team IMAGE Skincare \N